Activitat didàctica 1


A continuació us proposem una activitat lúdica destinada als alumnes de cicle superior, principalment 6è: “Ruta del modernisme pel Nucli Antic d’Olot”.

Amb aquesta activitat pretenem que els alumnes reconeguin els edificis modernistes a partir de la teoria que se'ls proporciona d'una forma autònoma, vivencial i reflexiva. 

Consisteix en fer una ruta pels carrers del Barri Vell de la ciutat d’Olot per tal que els nens puguin observar, a partir de la seva experiència, els elements de l’arquitectura modernista. Per tal de realitzar aquesta activitat amb èxit, es donarà als nens un plànol on els delimitem la zona a investigar.


Primer de tot se’ls proporcionarà una base conceptual sobre l’arquitectura modernista a partir del següent esquema:
  • A Catalunya, en general, el modernisme va assolir el seu màxim esplendor entre finals del segle XIX i principis del segle XX.
  • A més d’arquitectura, que és la que podem apreciar majoritàriament a Olot, també hi ha més àmbits modernistes com la música, la pintura, l'escultura...
  • Algunes característiques del moviment modernista són:


o   Predomini de la corba sobre la recta
o   Asimetria
o   Dinamisme de les formes
o   Detallisme en la decoració
o   Ús freqüent de motius vegetals i naturals (formes de fulles, flors...)
o   Figura de la dona
o   Predomini de mosaics de colors
  • Pel que fa al modernisme a Olot, concretament, va haver-hi una forta influència sobre l'arquitectura urbana. Els arquitectes que hi destaquen més són Alfred Paluzie, Josep Azemar i Lluís Domènech i Muntaner.
  • El modernisme és present a tot Catalunya. Per exemple, Antoni Gaudí, un famós arquitecte modernista, va dissenyar la Sagrada Família, la casa Batlló, el Parc Güell, la Casa Milà...

Seguidament es durà a terme la sortida que es basa en tres zones:
  1. Sortiu de la Plaça Clarà i dirigiu-vos al Carrer Sant Rafel, un dels carrers més comercials d’Olot. Al llarg d’aquest carrer (des de Plaça Clarà fins a l’Església de Sant Esteve), fixeu-vos en les cases on veureu que una d’elles és modernista. Busqueu-la, fotografieu-la i marqueu la seva situació en el plànol. Una vegada l’hagueu trobat, fixeu-vos en la representació humana que hi ha a la façana i descobriu-ne el significat. A més, digueu quins tipus d’elements predominen en el balcó. En aquest mateix carrer, trobareu un punt d’informació. Entreu-hi i demaneu el nom de la casa que heu trobat anteriorment, a més, dins d’aquesta, trobareu diversos elements modernistes. Identifiqueu-ne cinc i fotografieu-los.
  2. Aneu a davant l’Església de Sant Esteve i situeu-vos d’esquena a la seva escala principal i mireu cap amunt i a la dreta. Veureu una casa modernista que haureu de descriure i descobrir quin és el seu nom a partir dels vostres recursos. Caldrà, també, fer-li una fotografia i situar-la en el plànol. Llavors, haureu de pujar pel Firal (passeig situat a l’altra banda d’aquesta casa) on hi ha, també, dues cases modernistes situades de costat. Us en donem els noms: Casa Riera i Casa Solà Morales. Descriviu quins elements la caracteritzen més pel que fa a l’estil que estem treballant. Feu fotografies i marqueu les cases en el plànol.
  3. Una vegada fet això torneu-vos a situar davant l’Església de Sant Esteve i aneu en direcció Sud-est, cap a la Font de l’Àngel. Una vegada aquí, identifiqueu elements modernistes que poden haver-hi en les façanes de les vivendes d’aquesta placeta. Situeu en el plànol i fotografieu els elements identificats. Torneu al Carrer Major i seguiu-lo en direcció Est. Durant el trajecte, fins abans d’arribar a la Plaça del Carme heu de descobrir una altra casa d’aquest estil. Fotografieu-la, situeu-la al plànol, descobriu el seu nom i responeu la següent pregunta: per què penseu que és una casa modernista?

2 comentaris:

  1. La ruta ens sembla molt interessant, però hauríeu d'explicar com ho faríeu per acompanyar els nens atès que no poden anar sols pel carrer. També seria interessant que poséssiu el temps que dedicaríeu a fer l’activitat. Malgrat aquestes dues apreciacions, l’activitat ens agrada perquè és una molt bona manera d'ensenyar als nens la petjada que deixa als nostres pobles i ciutats l’arquitectura amb el pas del temps.

    ResponElimina
  2. Hola noies!!

    Treballar a través de la ruta, és un mètode molt significatiu, atès que es fa per mitjà de la vivenciació i els alumnes tenen possibilitat de dialogar, fomentar la cooperativitat , orientar-se i principalment treballar amb la observació.
    Creiem que falten alguns aspectes per concretar en quan a la metodologia, tot i així us felicitem per la bona feina!

    Endavant noies! SEGUIU AIXÍ!

    ResponElimina